Populaire berichten

donderdag 16 februari 2017

Tropische regen maar geen water uit de kraan

Het kan nog erger! Na het opstaan blijkt al snel dat we geen water hebben. Dat had ik niet direct door, het doortrekken van de WC lukte nog vanwege het volle reservoir. Het tandenpoetsen heb ik met de laatste druppels gedaan en de thee zette ik van flessenwater. Tot mijn schrik begon mijn buik al voor het ontbijt hard leeg te lopen. Gelukkig vond ik op het terrein nog een wc met een vol reservoir. Doortrekken gelukt. Maar handen wassen? Euh…. Eerst maar vloeibare zeep op mijn handen, dan kijk ik daarna hoe ik het oplos. Yes! Oplossing gevonden! De drinkbak van de hond staat vol water! Na dit geklungel ga ik weer op het dak van onze hut zitten. Elora komt boven en zegt: “mam, ik heb buikloop en de wc trekt niet door….”.

Arme Greta, ze staat met de Masaï bij de waterput en kijkt alsof ze diep in de put zit. De pomp is stuk en ze krijgen ‘m niet aan de praat. De loodgieter moet gebeld worden maar haar telefoon is stuk gevallen. Ze stuurt de Masaï op de fiets naar het dorp om beltegoed voor zijn telefoon te halen. Hij blij! Dat ene telefoontje kost natuurlijk bijna niets en hij houdt daar flink veel beltegoed aan over.
Greta, die hier een week eerder arriveerde dan wij, is een vriendin van de eigenaar van deze hutjes. Toen hij haar aanbood om hier te verblijven en af en toe een gast te ontvangen, heeft hij haar vast niet verteld dat niets hier werkt. De meeste mensen die naar Afrika gaan, worden steeds bruiner. De zestigjarige Greta daarentegen wordt steeds bleker. Ze ziet er zorgelijk uit en ik heb medelijden met haar. Het is maar goed dat we de enige gasten zijn. Ze zei tegen Elora: “als er een site zou bestaan waar reviews over gasten geplaatst konden worden, dan zou ik jullie als vijfsterrengasten aanwijzen”.
Ach gosjie… toen we vanmorgen weggingen en Greta nog steeds zo zorgelijk keek, hebben we aangeboden dat ze het maar moet zeggen als we iets voor haar kunnen doen.
Haha, de omgekeerde wereld van de hospitality.

We rijden naar Paje en het begint te regenen. De regen slaat hard in mijn gezicht, het doet pijn aan mijn armen en mijn ogen. Ik zet mijn zonnebril op. Dat helpt maar vermindert het zicht. Ik rijd langzaam, ook omdat ik verwacht dat het glad kan zijn. Er ligt namelijk veel olie op de weg. Het heeft de laatste weken niet geregend. Bij zo’n eerste regenbui gaat de olie drijven waardoor het spekglad wordt.


In Paje hebben we de groep zwemonderwijzers bij elkaar! We hebben om vier uur afgesproken; rond vijf uur kunnen we beginnen. Toni is laat omdat ze de fiets van haar collega in de berm vond en iets verderop haar collega. Ze is van de fiets getrokken, er is een mes tegen haar hals gezet en in paniek kon ze haar tas niet over haar hoofd heen krijgen. De overvaller heeft de tas los gesneden en is er met de tas vandoor gegaan. Toni vertelde over de overval die zij vorig jaar meemaakte. Ze fietste met haar kind op de stang en het kindje vroeg waarom die hollende meneer hen in probeerde te halen. Ook hij had een mes.  Het zijn vervelende verhalen, maar de tijd gaat daardoor snel voorbij. Enige tijd later is iedereen er, op één na. Die ene is Captain Piro. Hij komt om zes uur, als alles besproken is.  Drijfnat schuift hij bij ons aan. Hij heeft zijn boot voor anker gelegd; het laatste stuk moest hij zwemmen. Hij kon de boot niet dicht bij het strand leggen omdat het afnemend tij is. Als hij de boot vooraan legt,  ligt die over een uur droog. Dan kan hij niet naar huis varen. Piro woont een dorp verderop en moet na het gesprek met de boot naar huis. Vlak voordat het donker wordt neemt hij afscheid en haast zich naar de boot. Captain Piro, met zijn kwajongensachtige ogen, holt over het strand. Zijn kromme rug en scheve benen maken hem een schertsfiguur uit een film van Walt Disney.


Het was fijn om iedereen weer te zien. Iedereen geeft nog zwemles, ieder op zijn eigen manier. De Captain doet dat in de zee, één op één. Abbas werkt als tuinman in een resort en geeft daar lessen als er Tanzaniaanse gasten komen die niet kunnen zwemmen. Rosei en Toni geven samen zwemles aan kleine groepen. De zwemonderwijzers hebben nogal wat obstakels moeten overwinnen om de zwemlessen te blijven geven. Een paar voorbeeldjes:
Zoals ik al eerder schreef, zorgen de zwemonderwijzers voor eten na de zwemlessen omdat de kinderen anders met honger thuis komen en niet meer mogen zwemmen. Alle kinderen graaien met hun handjes in de bakjes met rijst. Ze knoeien en laten dat achter naast het zwembad. Er komen kraaien op af en andere gasten stappen er met hun voeten in. Onder andere om die reden mocht het zwembad (dat bij een resort hoort) niet langer voor dit doel ingezet worden. Eén van de ouders vond een ander resort waar het zwembad voor de lessen gebruikt mag worden. Fantastisch natuurlijk, maar (letterlijk) buiten de waard gerekend. Het personeel heeft namelijk verkooptraining gehad en daar geleerd om te pushen op de verkoop van drankjes en hapjes. Het personeel maakt geen onderscheid en vraagt steeds weer aan “onze” zwemonderwijzers of ze een drankje willen. Een drankje dat 2 euro kost! Dat is meer dan hun uurloon! Dat kunnen ze niet betalen dus moeten ze iedere keer weer “nee” zeggen. En dat in een cultuur waar je geen “nee” hoort te zeggen. Dat is ongepast. Je zegt altijd ja en doet vervolgens wat jou goed uitkomt. Maar daar komen ze hier niet mee weg natuurlijk.
Een andere probleem vormt het vervoer van de les-kinderen. Die moeten soms twee kilometer over het strand lopen naar het zwembad. Na de zwemles is de zee opgekomen en kunnen de kinderen niet meer terug over het strand. Over de weg is het veel verder lopen en ook veel gevaarlijker.
Nog een op te lossen situatie: de opkomst. In het dorp waar Captain Piro woont, is heel veel belangstelling voor de zwemles. Volgens Toni bracht de Captain “miljoenen” kinderen mee die allemaal mee willen doen met de zwemles. Dat kan natuurlijk niet en hoe bepaal je dan wie die dag zwemles krijgt en wie niet?

Nou ja, dit soort problemen. Het vraagt om een coördinator die ter plaatse is. We zijn daar, samen met African Impact (plaatselijke NGO) naar aan het zoeken.


In het donker rijden we naar huis. Het is, vanwege de wolken en het regenachtige weer, nog donkerder dan anders. Ik rijd als een oude tut en ben blij dat we zonder kleerscheuren thuis zijn…