Populaire berichten

woensdag 9 november 2016

krokodillen, sidderalen en erwtensoep....

Binnenkort zwem ik de Nijl in Soedan over om te bewijzen dat verdrinken niet nodig is. Als ik dit aan mensen vertel, is de meest gestelde vraag of ik niet bang ben voor krokodillen. Ja,  natuurlijk ben ik wel bang voor krokodillen. Ik weet echt wel dat een krokodil groter, sterker en sneller is dan ik. Ik ga die strijd dan ook niet aan.

En toch zwem ik de Nijl over, net zoals vorig jaar.  Ik weet dan ook dat er geen krokodillen zitten, daar waar wij zwemmen. Hooguit een paar sidderalen. Die zijn kleiner, minder sterk en misschien ook langzamer dan ik. Desondanks kunnen ze levensbedreigend zijn. Als ze tegen je aanzwemmen wordt je "geëlektrocuteerd". Je raakt dan even verlamd. Lang genoeg om te verdrinken. Toch ben ik hier ook niet echt bang voor.  Omdat Soedan een islamitisch land is, zwem ik gekleed. Met een lange broek, lange mouwen en bedekt hoofd, spring ik in het allesbehalve heldere water van de Nijl.  Het is alsof je in een grote pan erwtensoep springt. Alleen de smaak is anders.....
 

Ik zal jullie op de hoogte houden door hier regelmatig een stukje te schrijven. 
In de week van 22 november kunnen jullie de eerstvolgende blog verwachten.